Hallisortumista

Laukaalla tällä viikolla sortuneen maneesin johdosta päätimme koota tälle sivulle kokemuksiamme samantyyppisistä halleista, joissa olemme vierailleet tai joihin olemme tehneet korjaussuunnittelua. Laukaan maneesi oli kuitenkin rakenteeltaan hieman erilainen, kuin edellä esitetyt. Olemme myös saaneet useita soittoja hallien hätääntyneiltä omistajilta, jotka ovat nyt – syystäkin – huolissaan rakenteiden kestävyydestä. Usein kysytään, mitä pitäisi nyt tehdä ja onko rakennus turvallinen?

Tähän kysymykseen on tietenkin mahdotonta vastata tutustumatta kohteeseen. Toivomme kuitenkin, että omistajat ensimmäisenä toimenpiteenä pitäisivät katot tyhjinä lumesta! Varsinkin, kun jänneväli (hallin leveys) on suurempi kuin 20 metriä, on syytä kiinnittää huomiota asialliseen lumenpoistoon työturvallisuus mielessä pitäen. Kesällä on hyvää aikaa tehdä korjaus, jos sellainen tarvitaan.

Kokosimme tähän muutamia valokuvia kohteista, joissa olemme havainneet ongelmia. Ongelmat liittyvät usein teräsrakenteiden liitoksiin sekä rakennuksen jäykistyksen suunnitteluun. Näistä liitosten mahdolliset vauriot on maallikon helpompi todeta, siispä tässä muutamia kuvia kriittisistä paikoista:

 

Punaisella ympyröidyt alueet ovat yleensä eniten rasitettuja, joten niihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

 

 

Seuraavassa kuvassa Järvenpää Areenan kehä. Huomaa muodonmuutos, joka vaikuttaa pieneltä, mutta on erittäin vaarallinen!

 

Samanlainen paikallinen muodonmuutos erään eteläsuomalaisen hallin pilarissa, joka oli lähellä sortua.

 

Murtuma liitoksessa. Näyttää harmittomalta, mutta liitoksen kestävyys on todennäköisesti enää murto-osa laskennallisesta kestävyydestä.

 

Teräsrakenteiden vaurioita voi olla maallikon hankala havaita, koska yleensä ne ovat vaarattoman näköisiä. Rakenteet pyritään kuitenkin aina suunnittelemaan siten, että lähestyttäessä murtokuormaa rakenne käyttäytyy sitkeästi, eikä sorru äkisti. Suositeltavaa onkin käyttää asiantuntijaa apuna rakenteen turvallisuutta arvioitaessa.

Linkki onnettomuustutkintakeskuksen raporttiin kattosortumista 2010